babie leto
a čo keď sa na mňa...
ampír
melancholerik
cifra, povedal som jej
plač po smiechu...
lukulské hody
konverzácie v červe...
pes Hugo...
|
A čo keď
sa na mňa
niekto díva
úryvok č.1
Svitá. Slnko
celé žeravé a červené od zimy vychádza spoza sídliska na druhom brehu
rieky. Tiene vstávajú zo studenej zeme, tma roztrhaná na mraky. Mŕtva
voda sa chvíľu trbliece ako tekutá láva, ako teplá krv, čo tečie z cudzieho.
Lučkay sa ani nehne.
Spí oblečený na poloprázdnej manželskej posteli pod oknom. V rifliach,
topánkach a v dopoly rozopnutej košeli. Aj si ju najprv chcel zvliecť
ako starú, prepotenú kožu, keby mu napuchnutá hlava nezavadzala. Tak
sa zvalil a už aj bol mŕtvy. Ale neskôr sa i tak prebral či čo, či jak
nazvať ten stav, v bezvedomí si rozopol košeľu a hodil ju na dlážku.
Spí iba v dierkovanom tielku; to preto mu je nadránom zima, že sa až
preberie. Chytí sa za rozkrok, vydýchne si. Zapáli na nočnom stolíku
lampu, žiarovkou namieri do očí: Zvyk. V škárach medzi viečkami sa ako
v dvoch živých jazvách pohnú oči. Lučkay si zapáli, niekoľkými dlhými
ťahmi vydýcha narýchlo celú cigaretu a spí ďalej. Iba jeho priškrtené
plyny pichajú do ticha ako potláčaný smiech. Prišiel zrobený, teda unudený
v noci domov, teda do podnájmu, sadol si na gauč, nalial si, potom si
nalial ešte raz a potom ho chytila chuť, že už ani nevstal. Až predobedom,
celý dolámaný. Akoby sa vyspal v člne. To bolo jeho synonymum.
Vyhrnul si nohavice,
zapol gombík a odšúchal sa do kúpeľne. Zas netiekla teplá. Zapičoval.
Napustil si do úst ľadovú vodu; počkal, kým sa mu v hube trocha ohreje.
Vytlačil porciu zubnej pasty na kefku a omočil ju pod slabým prúdom
tečúcej vody. Keby mu neštrajkoval žalúdok, vypláchol by si ústa buď
teplou kávou alebo čajom. Z plných pľúc sa rozkašľal, až ho naplo; vychrchľal
do umývadla hrče zeleného hlienu. Ošpliechal si bosú hlavu. Vykefoval
zuby. Neleskli sa. Vyceril do zrkadla sklovinu a zavrčal.
V kuchyni si Lučkay
zapáli cigaru, trúsi popol, kade chodí, urobí si kávu. Trieska riadom
a dupe nohami. Keď v rádiu hrajú Zónu A, čo viac by si mohol priať.
Len jedno. Otvorí chladničku, chytí pod krkom sklo. Absolut Peppar.
Pobozká pery fľašky a napije sa z jej vnútra. Kávu nechá na inokedy.
V kúpeľni si pred zrkadlom vymyslí dnešnú grimasu, prezlečie sa. Na
chvíľu si ešte ľahne, v topánkach.
Lučkay leží, fajčí.
Kuká jak vyfajčený, kuká: Na okne sedí veľký čierny havran. Sedí, máva
krídlami a kuká. Kuká jak Lučkay na havrana.
Na hlavnej bratislavskej
vlakovej stanici si vystojí Lučkay šóru pred úschovňou batožiny. Nie
dlho; predloží lístok, zaplatí. Bleskovo sa porozhliada, schmatne do
rúk tvrdý, čierny kufrík. Úschovné schránky fungujú v Blave len do šiestej
rána, aj tento kufrík putoval potom do úschovne, tam ho aj Lučkay celý
spotený našiel, tak ho tam teraz už necháva. Pred budovou stanice zastane,
porozhliada sa. Prejde pešky niekoľko zastávok autobusu. Zhrbený a skrytý
v trištvrťovom kabáte. S hlavou vykrútenou každú chvíľu cez plece.
V parku za Grassalkovičovým
palácom si nájde voľnú lavičku, aj si chvíľu postojí, počaká – položí
kufor na zem a iba tak fajčí – kým sa nejaká, obsratá holubmi ešte od
leta, uvoľní. Poobzerá sa dokola, sadne si. Otvorí zakódovanú kožu na
kolenách ako prenosné bábkové divadlo; ruky mu zmiznú vo vnútri. Pohladí
dlaňami úhľadne zloženú, objemnú igelitku, ktorá vypĺňa celé vnútro
čierneho kufríka. Šetrne rozbalí umelinu, siahne dovnútra, nahmatá.
Strčí dnu aj tvár. Na moment. Opäť ponorí pravačku do šumiaceho vreca,
pozerá pred seba, vedľa seba, na obe strany. Keď je vzduch čistý, vytiahne
z tašky hrubší zväzok bankoviek. Natlačí si hrste farebného papiera
náhlivo do vrecák. Do každého niečo. Alebo aj viac. Prikrčený za zátarasou
čiernej, rozovrenej batožiny. Keď má ako-tak dosť, kufor zabuchne. Odnesie
ho naspäť na stanicu.
Zíde dole do centra.
Prechádza popri vykričaných kaviarňach a snobských butikoch, pribrzdí,
popozerá, nezabudne sa obzrieť a ide ďalej. Aj si kúpi – napríklad peeling
alebo saténový šál. Alebo čo: Keď na to má. Zahne z nevie ktorej ulice
na nevie ktorú, ale domy si pamätá, iba názvy sa mu vyhýbajú. Táto cesta
vyzerá jak tá doma – tá, tá, a tamtá zas celkom jak tá – no tá; ale
ktorá, keď ani doma nepozeral na adresy. A čo? A čo keď? Takými tými
drobnými, úzkymi uličkami blúdi roztrúseným mestom. A to teplo: Nezvyk.
Leto dávno odletelo, aj jeseni už došli farby, no ľudia na uliciach
celkom naľahko, ľahkí a mladí, iba v krátkych tričkách, kým on sa tu
skoro plazí a vyplazuje jazyk.
. . .
. .
.
. .
. . .V meste naňho dieťa ukázalo prstom: „Mikuláš!“ Už nebolo tak teplo
ako včera: Hmla a mrholenie. Lučkay zastal pri najbližšej výkladnej
tabuli, že či to dnes neprehnal. Ale nie – načuchranejšia brada a dlhšia
ofina, začesaná nabok, tak čo. Prehŕňal sa v škutách dovtedy, až sa
za sklom kaviarne vystavil čašník; preložil si ruky na prsiach a vyhrnul
obočie, že čo. Nič: Lučkay sa iba hnusne usmial, plynule sa vyparil.
Plachý, to je to správne
slovo. Ale už si stihol vypiť. Teraz sa nemusel hanbiť za tú masku.
Smiešnu. Iba čo sa zavše obzrel. A keď sa zdalo, že by chcel bočiť,
tak šiel priamo, zdalo sa mu. Čosi mu vravelo, že odbočkami sa nanajvýš
iba ak schádza z cesty, celkom dole, na dno, že vedú na vedľajšiu koľaj,
ako výhybky, každého druhu. Čosi ako on. Neodbočil, nevyhol sa masívnej
výkladnej skrini, prežiarenej kopou pestrofarebných televízorov, ich
svetlo chniapalo hlboko do šeriacej sa ulice, nevyhol sa tomu. Tváram
na všetkých tých bruchatých aj plochých obrazovkách, tváram z ranného
zrkadla, tváram v policajnom pátraní; omnoho mladším, strapatým čiernobielym
ksichtom z fotiek z občaňáku, služobného preukazu či skade. Desať televízorov,
desať tých istých ksichtov. Lučkay však pozerá iba na dve tváre: Na
svoj odraz v skle, na svoju fotku v televízii.
|
|