Vlastným menom
Agbar Baba Pan. Undergroundový básnik, dekadent so sklonmi k art-core.
Narodil sa 19.6.1966 v starej košickej aristokratickej a disidentskej
rodine otcovej tretej manželke. Po otcovi dedí tureckú národnosť ako
následok osmanskej invázie v 17. storočí, po matke štátnu príslušnosť
a sklony k tvorivej umeleckej činnosti. Už na výberovej ZDŠ je ako trinásťročný
obvinený z účasti na znásilnení spolužiačky. V pätnástich sa ocitá prvýkrát
na záchytke, neskôr je evidovaný na oddelení pre liečbu závislostí a
na psychiatrii. Po vyštudovaní jazykového gymnázia, štúdiu rádiológie,
sociálneho práva a štúdiu na Technickej univerzite pracuje krátky čas
ako rádiologický asistent, asistent na patológii, v Parazitologickom
ústave SAV alebo sa živí ako člen baletu či tanečník folklórneho súboru
ŠLUK. Od roku 1980 je členom satanistickej sekty Cirkev Siedmeho Syna.
Na jar roku 1982 je odsúdený na nepodmienečný trest odňatia slobody
za viaceré trestné činy (príživníctvo, obmedzovanie osobnej slobody,
verejné poburovanie, hanobenie hlavy štátu, pokus o vraždu, napadnutie
verejného činiteľa, kupliarstvo, atď.). Po prepustení na rozsiahlu amnestiu
V. Havla v marci 1990 sa (po krátkom utiahnutí sa do rodičovského Istanbulu)
určitú dobu živí opäť ako pasák alebo gigolo. Na prelome rokov ´91/´92
pôsobí ako manekýn v odevných závodoch v Trenčíne, kde sa zoznamuje
so svojou prvou ženou Zuzanou Gaál. Manželstvo trvá do decembra 1992
a ako pamiatka naň zostáva dcéra Spadla Gaál v starostlivosti matky.
Po dvoch ďalších nepodarených pokusoch o výstavbu rodinného krbu sa
napokon ocitá v mimomanželskom náručí maďarskej pornoumelkyne Renáty
Šuchty, v ktorom zotrváva do dnešných dní.
Pred svojim zadržaním stihol ešte Agda spolu s manažérom DJ noró začiatkom
roku 1981 založiť prvú a poslednú až doposiaľ zakázanú undergroundovú
antifeministickú rockovú formáciu Liter Geňa, v ktorej účinkoval ako
spevák. Kvôli utajeniu koncertovala kapela pod krycími názvami ako Lacné
Gesto, Lollobrigida Gina, Liga Gentlemanov a i. alebo radšej nehrala
vôbec. Hudobné nahrávky skupiny Liter Geňa aj v súčasnosti slávia na
košickej pôde rovnaký triumf ako v období svojho vzniku. Naposledy sa
hudobnej verejnosti členovia skupiny predstavili v košickom klube Átrium
v roku 1994 s projektom Mečiarova Mŕtvola, na ktorom sa zúčastnili poprední
košickí jazzoví hudobníci.
Agda Pain v rokoch 1994 - 1998 publikoval samizdatovo v undergroundovom
košickom vydavateľstve Babine Cicky (TABOOk publishers ltd.) zbierku
prózy a poézie Spomienky na smrť (Listy panne) (1995), ktorej
predchádzala "singlová" básnická minizbierka Dievča ktoré
hľadalo Agdu Bavi Paina (1994), divadelnú hru Zo psa hlava alebo
Vianočný Nový rok (1995), lyricko-epickú kliatbu Životabudič.
(1997), scenár Navždy Tvoj (film) (1997) a básnickú zbierku
Hokejisti (1998). Zo švédštiny preložil (spolu s DJ noró a Gejzom
Dezorzom) výber z tvorby večného pútnika, cestovateľa a dobrodruha Tchora
Björnsona Výčitky z vedomia (Zápisky polodebila). Úryvky z jeho
diela Životabudič. použil košický fotograf Sangwi Paei vo vlastnom cykle,
ktorý bol vystavovaný v Poprade, Košiciach a v Bratislave. Divadelná
Skupina 23 inscenovala časť textu Navždy Tvoj (film) pod názvom
Navždy Tvoj ako poslednú časť predstavenia 3 divadelné poviedky.
V rokoch 1990 - 1999 Agda pôsobil ako šéfredaktor v košickom podzemnom
časopise Slovenské Vulgárne Noviny. Podieľal sa na založení tajnej umeleckej
lóže !gnorant! a bol taktiež tvorcom jej manifestov Nežné
pohlavie a Pánska jazda.
Prózu, poéziu ako aj recenzie a kritiky publikoval pod vlastným menom
či pod pseudonymami (Gaál Jozef, Gaál József a i.) vo všetkých slovenských
literárnych periodikách a v novinách (Domino fórum, Dotyky, Hospodárske
noviny, Kultúrny život, Nota Bene, Pravda, RAK, Romboid, SME, týždeň,
Vlna a i.), knižne (antológie Poviedka 1996, 2001, 2002, 2005) a v zahraničí
(Labyrint, Aluze, Host, Psí Víno - ČR, knižná antológia súčasnej slovenskej
literatúry Passauer Pegasus - SRN). Jeho práce odzneli taktiež v rozhlase
(Devín, Regina, Twist). Je držiteľom najvyššieho počtu (6) ocenení literárnej
súťaže Poviedka ako aj iných autorských súťaží (Jašíkove Kysuce, Rubato
a i.). V Bábkovom divadle Žilina mala v novembri 2002 premiéru jeho
bábková hra Pes Hugo a ukradnuté Vianoce; približne v tom istom
čase vyšiel vo vydavateľstve Drewo a Srd jeho samostatný knižný debut
- prvá kultová a okultistická zbierka básni na Slovensku Kosť &
Koža (vydaná s finančnou podporou Ministerstva kultúry SR), ktorú
takisto ilustroval. V októbri 2006 mu vo vydavateľstve L.C.A. vyšla
zbierka próz Koniec sveta (s podporou Literárneho fondu) obsahujúca
dva mestské krváky A čo keď sa na mňa niekto díva a Jesoskero
Nilaj, podľa ktorého sa pripravuje film. The Jesoskero Nilaj
pripravuje produkčná spoločnosť ALEF (Želary, Kruté radosti), scenáru
bol v r. 2002 pridelený štipendijný grant filmových ateliérov Bonton
Zlín, získal 3. miesto v súťaži O cenu K. Zemana (1. a 2. miesto neudelené)
a zúčastnil sa finále scenáristickej súťaže Cena Tibora Vichtu 2003.
(V druhom ročníku tejto súťaže skončil vo finále scenár nemého filmu
Bez slov). V rokoch 2004 - 2007 bol členom redakčného kruhu časopisu
Revue aktuálnej kultúry. Je autorom a hlavným scenáristom televízneho
seriálu Rodinné tajomstvá (STV, 2005), v ktorom účinkoval a podieľal
sa na hudbe. Ako hlavný scenárista pracoval na úspešnej speváckej show
Slovensko hľadá SuperStar 2 (STV, 2005/06), na celovečernej show Nevera
po slovensky (JOJ, 2008) a na ďalších TV projektoch doma aj v zahraničí
(Obchod so šťastím (STV, 2008), Kriminálka Anděl (TV Nova, 2008). Pre
Dezorzovo Lútkové Divadlo autorsky a dramaturgicky pripravil bábkové
hry Desperanduľa, Pogrom Slavia, Pravdivá história o živote a smrti
baróna von Munchhausen. V súčasnosti sa venuje voľnej tvorbe. Jeho stálymi
spolupracovníkmi sú publicista
a dramatik Aladár Hrča, scenárista
Tony Gaal a pornoherečka Renáta Šuchta.
Agda Bavi Pain je konfliktný typ, inklinuje k free sadizmu. Je prívržencom
Satanic Reds a radikálnym obhajcom slobody zvierat; vo voľných chvíľach
sa venuje kriminálnej činnosti a drogám. Žije v Košiciach, Bratislave
a v Istanbule.
|
|