3. októbra 2004

   

40 / 2004

 

listáreň

      

  

úvod    

z domova    

duchovná obnova    

liturgia    

zo sveta    

vatikán    

pre deti    

mládež    

kultúra    

listáreň    

oznamy    

publicistika    

misie    

archív - ročník 2001    

archív - ročník 2002    

e-mail redakcii    

webmaster    

   

OPÝTALI STE SA

Satanizmus v protiklade s výchovou detí

Vážená redakcia,
moja 15-ročná dcéra čítala knihu Kosť Koža košicko- tureckého literáta Agda B. Paina z vydavateľstva Drewo a srd, ktorá vyšla s podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Keď som do tejto knihy nazrela, zistila som, že potláča samého človeka a všetko, čo je ľudské, propaguje násilie a temné zlo. Po prvý raz som sa takto stretla so satanizmom v jeho smrtiacej podobe, hoci, žiaľ, práve prostredníctvom knižného umenia ako základu národnej kultúry. Dodatočne som zistila, že kniha mala priaznivé ohlasy, o čom svedčia pozitívne recenzie v Knižnej revue. Prosím, aby ste vo Vašom týždenníku varovali pred satanizmom a jeho vplyvom na mládež.

RENÁTA H., Košice

Vážená pani Renáta,
dúfam, že sa Vám podarilo s jemnocitom a láskou vysvetliť Vašej dcére, v čom kniha Kosť a Koža propaguje - síce majstrovským spôsobom, ale pomerne jasne -, antikultúru, resp. kultúru smrti. Je smutné i zarážajúce, že sa tak stalo s prispením Ministerstva kultúry SR.
Autor šikovne narába so slovenčinou a s mnohými neologizmami, vytvára zaujímavé spojenia, avšak využíva ich na zneváženie toho, čo je pre kresťanov posvätné - Ježiša Krista, Eucharistie a Bohorodičky. Ak vnímame text knihy spolu s kresbami toho istého autora, uvedeného pod iným pseudonymom, tak ako to aj Vám bolo zrejmé, posolstvo zbierky je pomerne jasné. Neviem, nakoľko je životopis autora uvedený na webových stránkach hodnoverný, ale tam sa sám hlási k anarchizmu a antifeminizmu, pre ktorý bola už v čase demokracie zakázaná jeho hudobná skupina, a okrem iného uvádza, že sa pri svojich pobytoch medzi Istanbulom a Košicami živí kupliarstvom a predajom drog...
Podľa môjho názoru, tak ako je regulovaný prístup mladistvých k pornografickej a pedofilnej tvorbe, určite by sa zodpovedné inštitúcie v štáte mali zaoberať šíriteľmi hrubého násilia, zla, mágie či satanizmu. Satanizmus je jednoznačne škodlivý tak pre mládež, ako aj pre dospelých, pretože vedie k nihilizmu, k schvaľovaniu a organizovaniu zla, od konkrétnych drobných skutkov zla, cez propagáciu smrti v textoch básní a piesní, až po zvieracie, ba až ľudské obety. Mnohí mladí v kritickom období dospievania v odpore voči rodičom a iným pozitívnym autoritám nachádzajú porozumenie a útechu v skupinách, ktoré im poskytujú pocit istoty, pomoci, spolupatričnosti, nevšedných ezoterických či magických zážitkov a postupne ich posúvajú až k dobrodružstvu satanistických rituálov. Nie je ťažké vnímať, že svoje zohráva kult vodcu, omamné látky a drogy. Keď si niektorí začínajú uvedomovať negatívne vplyvy partie na nich samých, obyčajne už sú v stave, keď si narušili vzťahy s rodičmi a priateľmi, ktorým na nich záležalo. Zo strany rodičov môže pomôcť usporiadaný rodinný život, sviatostný život, láskyplné prijímanie svojho dieťaťa a hľadanie pravej cesty na jeho smerovanie do budúcnosti.
Milá pani Renáta, želám Vám, aby sa Vám darilo venovať veľa času Vašej dcére a sprostredkovať jej literatúru, ktorá obohatí jej duchovný život a pomôže jej správne sa zorientovať v súčasnom svete.

ThDr. ANTON SOLČIANSKY

VAŠE SVEDECTVO

Dobre je pri Ježišovi

Bol slnečný prvopiatkový deň. Za malou dedinou na rázcestí poľných ciest som si sadol pod kamenný kríž, modlil sa a pozoroval okolitú prírodu. Zdvihol som zrak na ukrižovaného Krista a spomínal na generáciu ľudí, ktorí tento kríž postavili. Aj oni sa tu cestou na svoje polia a lúky zastavovali, aby sa pomodlili a prosili o požehnanie. Potom som sa vrátil do súčasnosti a uvažoval som o dnešnom svete, o uponáhľaných ľuďoch, ktorí žijú bez modlitby, bez Boha. „Kriste,” spýtal som sa, „zastaví sa ešte niekto pri tebe?” Tu ma zrazu vyrušil šepot. Obzrel som sa a videl som prichádzať muža. Bol sám, a až keď prišiel bližšie, zistil som, že nerozpráva sám so sebou, ale s Bohom. Pri kríži sa na chvíľku zastavil, zložil z pleca hrable, dôstojne sa prežehnal, a pozrúc na mňa pozdravil: „Daj Boh šťastia!” Premeral si ma, sediaceho pod krížom, a s úsmevom dodal: „Dobre je pri Ježišovi.” Po chvíli som zostupoval do doliny. Pozoroval som tohto muža, ako mizne v diaľke. Svoj zrak som opäť upriamil na Krista na kríži, no teraz som mu už spokojnejšie povedal: „Kriste, ešte sa ľudia modlia, zastavia sa pri tebe, predsa len na teba nezabudli...”

ĽUBOMÍR OGURČÁK, Stará Ľubovňa

VAŠE POSTREHY

Modlitba ako liek i protistresový prostriedok

Timothy Radcliffe, predstavený dominikánskeho rádu v Anglicku napísal: „Úprimne sa priznávam, s modlitbou mám veľa problémov. Často moja myseľ zablúdi, som nesústredený, myslím na prednášky, na ktoré sa mám pripraviť, a tie moju myseľ zamestnávajú aj počas modlitby...” My tiež žijeme v zhone. Avšak modlitba posvätného ruženca je ako balzam na dušu, liek na všetky bolesti, najlepší protistresový prostriedok. Pozrime sa do svojho vnútra a uvedomme si, koľko našich prosieb letí k nebu a ako málo sme Pánu Bohu vďační. Zabúdame ďakovať za zdravie, za rodinnú pohodu, za pomoc v trápení. Žijeme, akoby sme si všedné veci nevážili, pričom ich je oveľa viac než veľkých. Pravidelnou modlitbou ruženca si môžeme zabezpečiť vstupenku do neba. Veď tých niekoľko minút denne môžeme pobudnúť v tej najlepšej spoločnosti - Panny Márie a jej Syna Ježiša, nášho najlepšieho priateľa. Antoine de Saint-Exupéry napísal: „Pred svojím priateľom sa nemusím ospravedlňovať ani obhajovať, nemusím nič dokazovať; uňho nachádzam pokoj.” Keď sa modlíme, myslíme na Boha, sme s ním. Aj keby sme v jeho prítomnosti hoci len mlčali...

JÚLIA PÉTEROVÁ, Opatovská Nová Ves

Múzeum v Podbieli by malo inšpirovať ostatných

Podbielske etnografické múzeum na Orave, ktoré sídli v priestoroch bývalej cirkevnej školy v Podbieli, založenej roku 1870, otvorili len nedávno. Múzeum mapuje históriu dediny a regiónu, spôsob života miestnych obyvateľov aj vysťahovalectvo. Zachytáva základné črty oravského ľudu v minulosti i miestnu kultúru. Ako povedal starosta obce Ján Sitek, múzeum je v štádiu vývoja, exponáty sú darom od obyvateľov obce. Za múdre možno pokladať slová miestneho kňaza vdp. Donáta Čarnogurského, spoluzakladateľa múzea, ktoré sú zaznamenané na stene v jednej z dvoch výstavných miestností: „Každá vec sa stretne s pochopením aj s odmietnutím. ,Načo nám je múzeum? Z toho úžitok nebude...,’ znelo konštatovanie niektorých. Podbiel sa nachádza v srdci Oravy. Je križovatkou, cez ktorú prechádza množstvo ľudí. Potrebuje budovať tak infraštruktúru na rozvoj turizmu, ako aj miesta umožňujúce náv-števníkom spoznávať región a jeho históriu. A Cirkev bola, ba musí byť nositeľkou kultúry, histórie, vzdelanosti...”
Myslím si, že Slovensko - ako sa spieva v našej hymne -, aj v tejto oblasti „dosiaľ tvrdo spalo”. Preto je zriadenie múzea v Podbieli oceneniahodným príkladom. Jeho otvorenie môže byť príkladom pre ďalšie desiatky či stovky slovenských obcí, ktoré svoju históriu nezačali dokumentovať alebo ju zatiaľ nepriblížili verejnosti.

RENÁTA VITKOVÁ, Bratislava

Pri výstavbe vodného diela zlikvidovali aj kostoly

Pred rokmi pri výstavbe vodného diela Starina padli za obeť dediny Starina, Dara, Ostružnica, Smolník, Zvala, Veľká Poľana a Ruské. V dôsledku tejto rozsiahlej stavby zbúrali nielen všetky obytné domy, školy, kultúrne zariadenia, zdravotnícke strediská, obchodné prevádzky, ale aj prekrásne Božie chrámy, hoci išlo o cenné sakrálne pamiatky s bohatou minulosťou. Stalo sa tak napriek tomu, že - ako všetci dobre vedeli - sa k niektorým objektom zátopová voda vôbec nedostane. A tak aj bolo.
Občania, ktorí v tomto pohraničnom kúte bývalého okresu Snina žili, často prichádzajú na miesta, kde stáli ich kolísky a chrámy. Najčastejšie ich tam vídať v letných mesiacoch, v rámci spomienok na tradičné odpusty. Počas nich sa v bývalých obciach Zvala, Veľká Poľana a Ruské konajú každý rok slávnostné bohoslužby. Na mieste niekdajších chrámov rodáci zo Starinskej doliny postavili úhľadné drevené altánky, ktoré slúžia ako kaplnky. Medzi svojich krajanov najčastejšie prichádza šíriť Božie slovo košický exarcha Milan Chautur, rodák z už nejestvujúcej Veľkej Poľany. Pre každého z prítomných je účasť na odpustových slávnostiach cenná, lebo po ich skončení sa koná panychída za zomretých, pochovaných na tamojších cintorínoch. Slávenie odpustov je zároveň príležitosťou na stretnutie ľudí po rokoch, na srdečné objatia, družné besedy a oživovanie spomienok. Niekdajší susedia sú totiž roztrúsení po celom východnom Slovensku, najviac ich žije v Snine, Humennom a v Stakčíne.
Je veľká škoda, že bývalý totalitný režim nechal vyhodiť do povetria vzácne kostoly vo všetkých likvidovaných dedinách, z ktorých dodnes ešte stále vidieť smutné ruiny z kostolných veží. Nielen súčasnosť, ale aj budúcnosť za takúto prehnanú „aktivitu” vtedajších komunistických funkcionárov pri zničení vzácnych klenotov nepochváli, žiaľ, práve naopak...

JOZEF HRUBOVČÁK, Humenné

POĎAKOVANIE

V týždni, keď si podľa liturgického kalendára pripomíname obľúbenú sväticu Teréziu z Lisieux a vstupujeme do októbra, tradične zameraného na prehĺbenie mariánskej úcty, ponúkame Vám, milí čitatelia, stretnutie v Listárni KN. Tentoraz za listy a e-maily ďakujeme týmto pisateľom:
Pani Patrícia Labudová zo Snežnice napísala príspevok, z ktorého vyberáme: „Viera v živote každého z nás zohráva dôležitú úlohu. Mala by byť pre nás útechou, radosťou, nádejou, poznaním, že na nič nie sme sami, že je tu niekto, na koho sa môžeme spoľahnúť... Viera je darom, je nádejou, že raz budeme šťastní, naznačuje nekonečný život. Viera je radosť na stretnutie s Bohom a s blízkymi, je spojená s láskou, a kto ju praktizuje, bude zachránený.”
Pán Ján Hronec z Hodruše-Hámrov poslal pri príležitosti nedávno slávených mariánskych sviatkov zaujímavú báseň Máriina doba. Žiaľ, v našom týždenníku nemáme dostatok priestoru na uverejňovanie poézie z pera našich čitateľov. Pisateľovi odporúčame, aby takéto básne poslal do redakcie niektorého z mariánskych časopisov. Srdečný pozdrav s poďakovaním za báseň Túžba a s rovnakým odkazom posielame aj pánovi Ing. Štefanovi Sabóovi z Plešivca.
Pani Magde Laukovej z Vel-číc ďakujeme za milý a povzbudivý list, ako aj za fotografiu jej vnúčika, ktorú sme si nechali vo fotoarchíve redakcie.
Pán Zoltán Brokeš z Bratislavy pripomenul význam vlaňajšej návštevy Jána Pavla II. na Slovensku takto: „Svätý Otec celý život pracoval, aby urobil svet lepší. Za svoje presvedčenie a ideály takmer zaplatil životom. Ako výrazná osobnosť prispel k pádu komunizmu. Obišiel celý svet, aby spojil nielen katolíkov, ale všetkých ľudí dobrej vôle. Je jeden z tých, ktorí tvrdo kritizujú sociálnu nespravodlivosť a aroganciu. On je dôstojnou hlavou Cirkvi, ktorá už 2 000 rokov ukazuje cestu tomuto svetu.”
Pani Anne Štibranej z Trenčína posielame pozdrav, ďakujeme za viacero listov s príspevkami i poéziou a želáme jej mnoho Božieho požehnania.
Tešíme sa na ďalšie listy od Vás.

REDAKCIA

hore na zoznam rubrík...

 

       

tiráž    

   

 kontakt